ARTIKLER | KrigsKart.no
top of page
glacier girl.PNG

Glacier Girl

Lockheed P-38 Lightning funnet under 100 meter med is på Grønland.
Flyet P-38 "Echo" var en av flyene i en gruppe på totalt åtte som måtte nødlande på isen på Grønland grunnet en kraftig snøstorm. Gruppen omtales som "the lost squadron".


 

Historien

Den 15. juli 1942 ble seks P-38 Lightning Fighter's og to B-17 Flying Fortress bombere overrasket av en snøstorm da de var på en rute fra USA til England via Grønland og island. Flyene ble tvunget til å nødlande på isen, alle ombord ble reddet men flyene ble forlatt.
Igjennom tiårene har isen begravet flyene, som nå ligger på rundt 100 meters dybde. I 1992 ble det ene flyet lokalisert og hentet ut. Det ble restaurert og er idag kjent som "Glacier Girl".

Fly nummer to

I 2018 oppdaget et selskap ved navn Arctic Hot Point Solutions et av de andre P-38 flyene. Selskapet benyttet radar teknologi beregnet for slike søk. Da den eksakte posisjonen ble kartlagt brukte de en sonde som bruker varmt vann under trykk for å tine seg vei ned til flyet. De hadde håpet at den ville treffe flyet for å gi en direkte indikasjon på at dette faktisk var flyet og ikke bare en stor stein. Da sonden ble trukket opp til overflaten oppdaget de at at den var dekket med hydraulisk olje av typen 5606.

 

glacier girl 3.PNG

Bildet er det siste tatt av flyet da de forlot stedet i 1942.

Planlagt utgraving

Teamet hadde med seg spesialister og entusiaster som snart kunne bekrefte at denne oljen var blandt annet brukt i fly. Flyet ble senere identifisert som P-38 "Echo" som var styrt av pilot Robert Wilson. I samarbeid med myndighetene på Grønland, USA og England har de planlagt å starte utgravingen av flyet. Den vil foregå på samme måte som med "Glacier Girl" hvor man smelter seg ned til rett dybde og bruker varmt vann for å fjerne is rundt hele flyet. Deretter demonteres det og sendes bit for bit til overflaten.

Flere fly

Det skal finnes flere forsvunnede fly i området. Bare noen kilometer unna, ved Koge Bay, skal de ta opp jakten på deres hovedmål, en Coast Guard Grumman J2F Duck, som det ryktes at levningene til de tre ombord fortsatt befinner seg i vraket...

​

Bilder under: Fra utgravingen som ble utført av Greenland Expedition Society

glacier girl 2 copy.png
glacier girl 4 copy.png
glacier girl 5 copy.png

Bruk av Pervitin

I boken "Der Totale Raush" berettes det om Nazi-tysklands bruk av narkotiske stoffer for å gjøre soldatene til super-soldater. Slike stoffer var mye brukt under invasjonen av Frankrike og Polen i de tidligste krigsårene.
Stoffet Pervitin ble fremstilt nærmest som kaffepiller, som skulle holde deg våken og takle stress bedre, nesten som energi drikker gjør idag.
Samtidig er det verdt å nevne at britiske styrker fikk Benzedrine, som også inneholder amfetamin, på lik linje med Pervitin.


 

pervitin1.jpg

I september 1939 testet militærlegen Otto Ranke ut Pervitin på nitti studenter, og fant at søvnbehovet minsket, samtidig med at forsøkspersonene tålte smerte, sult og tørst bedre. Han konkluderte med at det kunne hjelpe Wehrmacht, den tyske «vernemakten», å vinne andre verdenskrig. De første blant Wehrmacht-staben som fikk utdelt Pervitin, var sjåførene under invasjonen i Polen 1939. Særlig under felttogene mot Polen og Frankrike benyttet Wehrmacht seg av amfetamin. Mellom april og juli 1940 fikk troppene utdelt over 35 millioner 3 mg-doser av Pervitin og Isophan. Emballasjen var merket Stimulant (stimulerende), og anbefalte en dose på 1-2 tabletter etter behov, for å opprettholde våken tilstand.
Selve «Pervitin» ble funnet opp av nazi-kjemikeren Fritz Hauschild - og populariteten ble stor. Stoffet skal også ha blitt blandet inn i sjokolader. Den tyske nazi-generalen Erwin Rommel har uttalt at Pervitin var hans "daglige brød" og nazistene ønsket også at stoffet skulle kunne utkonkurrere Coca Cola på markedet. (kilde: Wikipedia)

ramme-fly.jpg

Styrtede fly i Norge

Over 400 fly styrtet i perioden 1940 til 1945. Både tyske og allierte fly. De fleste ble skutt ned, men det var også flere ulykker som oppstod grunnet tekniske feil, lite drivstoff og dårlig vær.

En av de største flyslagene i Norge, kalt "den svarte fredag" skjedde 9.februar 1945. Her er en kort utgave av historien:
Den svarte fredagen er en betegnelse som refererer til 9. februar 1945 da britiske fly angrep tyske skip som hadde gjemt seg i Førdefjorden og om den påfølgende luftkampen.

Hendelsen begynte med at et britisk rekognoseringsfly oppdaget at flere tyske krigsskip, blant annet en destroyer, lå for anker i fjorden. Det britiske rekognoseringsflyet rapporterte om skipene til basen i Storbritannia, og britene sendte opp 45 fly for å angripe den tyske flåten. Da tyskerne oppdaget at de britiske flyene var underveis, ba de om flystøtte fra flybasen sin på Herdla.

Luftslaget over Sunnfjord ble ett av de største og hardeste som fant sted i norsk luftrom under hele den andre verdenskrig, og det kunne høres over store deler av Sunnfjord og Ytre Sogn. Hele 42 allierte fly var involvert i slaget mot 16 Focke-Wulf Fw 190 fly fra tyske Luftwaffe. 10 allierte og fem tyske fly gikk tapt, og 14 allierte og de to tyske flygerne Otto Leibfried og Rudi Linz mistet livet.

De tyske marinefartøyene led bare mindre skader, og ingen av dem ble senket.                                      tekst: wikipedia

Kystfortene

Atlanterhavsvollen var det 2685 km lange, tyskbygde forsvarsverket som strakk seg fra Frankrike via Belgia, Nederland og Danmark, videre nordover langs kysten gjennom Norge, og inn på, den gang, finsk område.

Forsvarslinjen ble beordret bygget i 1941 da Adolf Hitler skrinla invasjonen av Storbritannia og rettet blikket østover. Linjen besto kort fortalt av en sammenhengende kjede av flere hundre kystfort som var tenkt å skulle stoppe en eventuell alliert invasjon.

I Norge skal det ha vært påbegynt eller bygget nesten 400 Kystfort. Man kan idag finne restene etter litt under 300. Flere av fortene ble flyttet før de ble ferdige, trolig av strategiske grunner. Sjekk ut kartet vårt for å se hvor du kan finne restene etter disse.                        

                                                                                               tekst: wikipedia

ramme-kystfort.jpg
ramme-fangeleir.jpg

Fangeleire

I krigsårene etablerte nazistene om lag 500 fangeleirer i Norge. Seks av leirene var i hovedsak for norske politiske fanger. Leirene i Norge var en del av det tyske konsentrasjonsleirsystemet som i løpet av krigen omfattet store deler av det okkuperte Europa.

Om lag 150 000 norske og utenlandske statsborgere satt i fangenskap i Norge under andre verdenskrig. De fleste fangene var sovjetiske, jugoslaviske og polske krigsfanger og tvangsarbeidere. Fangene ble utnyttet for å dekke mangelen på arbeidskraft i forbindelse med utbyggingen av «Festung Norwegen». Tvangsarbeid eller slavearbeid preget hverdagen deres.

Krigsskip og jagere

Kriegsmarine var marinen i det nasjonalsosialistiske Tyskland i perioden fra 1935 til 1945.

Kriegsmarine ble dannet 1. juni 1935 under ledelse av storadmiral Erich Raeder og markerte starten på et stort byggeprogram av tyske skip. I 1934 ble kjølen strukket på slagskipet «Gneisenau», i 1935 på «Scharnhorst» og i 1936 «Tirpitz» og «Bismarck».

 

Mange skip ble skutt i senk i Norge, både allierte og tyske. Bildet viser tysklands stolthet, «Tirpitz», som ble senket utenfor Håkøya, Tromsø.

bottom of page